5 tips om naar je buik te ademen


Drukte
 

Stress
 

Druk in het hoofd
 

Gespannen houding
 

Gebogen houding
 

Allemaal redenen waardoor de ademhaling omhoog, naar je borst gaat.
 

Een hoge ademhaling kost je energie en geeft je meer spanning op je borst, rug en schouders.
Je lichaam is aan het werk om adem te halen (lees ook dit blog)
 

Het geeft je rust als je vanuit je buik adem haalt.
Maar hoe doe je dat?
We hebben in de praktijk veel tips en oefeningen voor je.
Maar we zullen je in dit blog vast 5 tips en een oefening geven.
 

Oefening
 

Kom rustig zitten. Sluit je ogen en voel waar je ademhaling nu zit. Je hoeft je ademhaling niet te veranderen.
Is je adem hoog of laag? Is hij snel of rustig? Is hij diep of oppervlakkig?

Trek nu eens je schouders omhoog en voel welke spieren er allemaal aanspannen terwijl je dit doet.
Laat je schouders weer los.
Trek nu weer je schouders omhoog en voel hoe je adem daar op reageert.
Is je adem nog steeds hetzelfde?
Of zet je je adem vast?
Of gaat je adem omhoog?
 

Wat nu als je overdag vaak je schouders iets hebt opgetrokken...
Kun je je voorstellen wat dat met je ademhaling doet?
 

5 Tips om naar je buik te ademen
 

  1. Laat je buik los. Veel mensen hebben onbewust hun buik de hele dag ingetrokken. Je kunt dan niet meer naar je buik ademen.
  2. Voeten op de grond.  Als je je voeten plat op de grond hebt kun je beter ontspannen. We noemen dit ook wel gronden, of aarden.
  3. Ontspan je spieren. In bovenstaande oefening kon je voelen dat als je je spieren aanspant dat dan vanzelf je adem omhoog gaat. Probeer dus op te letten dat je ontspannen zit, staat of loopt. 
  4. Neem micro pauzes. Probeer over de dag heen steeds kleine momenten in te plannen waarbij je heel even op jezelf let en je bovenstaande tips toepast. 10-30sec is vaak al genoeg.
  5. Oefen elke avond. Probeer 'savonds 5-10 minuten in je bed rustig naar je buik te ademen. Door te ontspannen val je niet alleen eerder in slaap, maar je lichaam gaat de buikademhaling dan ook beter herkennen waardoor je overdag weer makkelijker naar je buik kunt ademen.
     

Vind je het lastig om naar je buik te ademen? Maak dan een afspraak bij onze praktijk.
Wij kunnen je precies vertellen waar jij op moet letten, en oefeningen leren waardoor jij weer ontspannen door het leven kan.
 

Wij helpen je graag!
 

Voel, doe, leer en beweeg wijzer!
 

vriendelijke groeten,
 

Yildiz, Ingmar, Danielle en Esmeralda
 

Beweegwijzer oefentherapie
Katwijk - Rijnsburg - Noordwijk

 

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Typ hier jouw bericht:


Naam*
E-mailadres*
Je bericht*
Velden met een * zijn verplicht!