Help, mijn rug zakt steeds meer in!


De overgang is een zeer belangrijke periode in het leven van een vrouw. Een periode waarin er veel verandert.
 

En eigenlijk wist ik daar nog niet zo heel veel van af…
 

Ik was dan ook erg blij dat ik tijdens een cursus een specialiste voor de klas had staan die ons veel uitleg kon geven over de overgang.
Naast het gegeven dat ik er enigszins depressief van werd, want wat een veranderingen staan er aan te komen, was het ook erg interessant.
 

Nu ik meer weet over de overgang, valt het mij ineens ook op wat het doet met de houding van veel vrouwen.
 

Ineens besef ik dat ik regelmatig dames behandel die eigenlijk door de overgang hun rug steeds meer zien inzakken.
Hoog tijd om je hier meer over te vertellen, zodat je de vrouwen om je heen die steeds krommer gaan lopen,
(een ‘hoge rug’ krijgen) er op kunt wijzen dat er aan die houding zeker iets te doen is!
 

Wat gebeurt er in de overgang?
 

Eerst een paar ‘weetjes’.
- De menopauze is de naam voor de laatste menstruatie in het leven van een vrouw.
- De overgang is de periode rondom de menopauze.
- Gemiddeld duurt de overgang zeven tot tien jaar.
- Roken en stress leiden tot een vervroegde overgang.
 

De overgang betekent vooral een afname van het hormoon oestrogeen.
Oestrogeen is onder andere belangrijk voor de stevigheid van de huid en botten.

 

De eerste fase: periode tot de menopauze

De tweede fase: de periode na de menopauze

De derde fase: de periode die ontstaat door het langdurige tekort aan oestrogeen

 

De 3e fase:
Door het langdurige tekort aan oestrogeen ontstaat er osteoporose (botontkalking).
Maar liefst 30-40% van de botmassa verdwijnt. Je rug zakt in en je krijgt een buikje, waardoor je een ander postuur krijgt.

Door de osteoporose ontstaat er bovendien een grotere kans op fracturen.
 

Adviezen
 

Zorg dat je lichamelijk sterk bent.

–          Zorg voor een goede lichaamshouding.

–          Versterk je buik- en bekkenbodemspieren.

–          Zorg dat je mentaal sterk bent.

–          Leer de grenzen van je lichaam goed kennen en bewaak ze.

–          Zorg voor voldoende ontspanning.

–          Zorg voor een goede en rustige ademhaling.

–          Zorg voor gezonde voeding met genoeg kalk en vitamine D (eventueel via supplementen).

–          Beweeg veel in de buitenlucht (aanmaak vitamine D).
 

Eigenlijk kunnen we je bij alle bovenstaande punten helpen.
Een betere houding, een rustige ademhaling, leren luisteren naar je lichaam, trainen van je bekkenbodemspieren
en je adviseren over je dagelijkse activiteiten. Dat is ons vak en we helpen je heel graag!
 

Herken jij je in bovenstaande problemen? Neem dan contact met ons op.
Of ken je iemand in je omgeving die wij zouden kunnen helpen?
Attendeer ze dan op onze praktijk.

 

Wij helpen je graag!
 

Voel, doe en beweeg wijzer!
 

vriendelijke groeten,
 

Yildiz, Ingmar, Danielle en Esmeralda
Beweegwijzer Oefentherapie

 

 

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Typ hier jouw bericht:


Naam*
E-mailadres*
Je bericht*
Velden met een * zijn verplicht!