Hoofdpijn

Iedereen heeft wel eens hoofdpijn. Bij de meeste mensen is dit gelukkig van voorbijgaande aard. Soms kan hoofdpijn het dagelijks functioneren sterk negatief beïnvloeden. De hoofdpijn blijft terugkomen of krijgt zelfs een chronisch karakter.
Er zijn verschillende soorten hoofdpijn, waarvan migraine en (spier) spanningshoofdpijn het meest bekend zijn. Gecombineerde hoofdpijnvormen komen ook voor: iemand met migraine kan bijvoorbeeld ook (spier)spanningshoofdpijn hebben. Deze informatie richt zich op de behandeling van (spier)spanningshoofdpijn, ook wel ‘tension headache’ genoemd. Deze vorm van hoofdpijn is met behulp van een oefentherapeut positief te beïnvloeden.

 

(spier)Spanningshoofdpijn                

                                                             


Het kenmerkende van (spier)spanninghoofdpijn is een drukkend, trekkend of klemmend gevoel om het (voor)hoofd (strakke band, helm), dat zowel aan één als aan beide zijden voor kan komen. Meestal gaan deze klachten vooraf gepaard met een gespannen gevoel in nek en schouders. Bij spanningshoofdpijn kan sprake zijn van misselijkheid, duizeligheid en wazig zien, maar geen overgevoeligheid voor licht en geluid zoals bij migraine. De oorzaak van (spier)spanningshoofdpijn is een te hoge spanning van de spieren die van de schouders naar de nek en het hoofd lopen. Deze verhoogde spierspanning kan verschillende oorzaken hebben:

- stress en spanningen.

- een belastende (werk)houding: vooral de stand van schouders, nek en hoofd is hierbij belangrijk.

- kou en vocht. Dit heeft een slechte invloed op de doorbloeding van de spieren.

- slaapproblemen.

 

Behandeling op maat

Oefentherapie, gegeven door een oefentherapeut, kan de oplossing zijn. De oefentherapeut is een paramedicus die expert is in houding en beweging. Je werkt onder begeleiding van de oefentherapeut aan het herstel van de balans tussen spanning en ontspanning. De oefentherapeut maakt je bewust van jouw houding en manier van bewegen in relatie tot de klachten. 

Doel van de behandeling is om je bewust te maken van het verschil tussen (spier)spanning en ontspanning. De doorbloeding van de overmatig gespannen spieren wordt bevorderd door de spieren afwisselend aan te spannen en te ontspannen. Afhankelijk van de oorzaak zijn er verschillende oefeningen mogelijk. Omdat stress een negatieve invloed op hoofdpijn heeft, wordt je bijvoorbeeld geleerd hoe je op lichaamssignalen kan reageren en hoe je het beste met stress kunt omgaan. Ook het aanleren van een gunstig adempatroon is hierbij van belang. 

Een ander voorbeeld is het aannemen van een gezonde houding. Het accent ligt hierbij op de stand van de schouders en hoofd en de strekking van wervelkolom en nek. Er worden spierversterkende oefeningen gedaan: de spieren die zorgen voor de gunstige houding moeten versterkt worden, zodat de overbelaste spieren meer kunnen ontspannen. Als de spierbalans verbeterd is en je een minder belastende houding hebt eigen gemaakt, wordt de aandacht gericht op jouw bewegingspatroon in het dagelijks leven. Het is immers belangrijk dat je je bewust bent en blijft van spanning en ontspanning en dat je je spieren niet meer belast dan nodig is. Bewegingsoefeningen sluiten zoveel mogelijk aan op jouw persoonlijke situatie.
Oefeningen, houdings- en bewegingsadviezen die je krijgt, zijn gemakkelijk te integreren in de dagelijkse activiteiten, thuis en op het werk. Deze aanpak maakt de behandeling niet alleen laagdrempelig, maar ook effectief. Zodat je  weer kunt genieten van jouw activiteiten.

Interessant om te lezen:
Hoofdpijn
Flexibele werknemer of flexibele werkplek
Pijn in nek of schouders en hoofdpijn




Folder downloaden